Rate The Song (webserie) & schriftelijke recensies

2019

Tones and I - Dance Monkey

Uploaddatum: 12 November 2019

"Dance Monkey" is de huidige nummer 1-hit in Nederland, van de Australische zangeres Tones and I waarbij zij commentaar geeft op de verwachtingen van popartiesten als ze op het podium staan, maar dan vanuit het perspectief van het publiek die dan bij 'n live-optreden aanwezig zijn en meer en meer van de popartiesten verwachten. 

 De boodschap van het nummer is verfrissend en maakt ook 'n goed punt van hoe wij, als muziekfanaten, in elkaar zitten en steeds meer en meer van onze favoriete artiesten en bands verwachten, zelfs als het 'n hoge tol van hun eist. De sound is datgene wat niet zo heel erg interessant klinkt, hoewel de toon vrolijk is.

 De boodschap in de tekst is wel goed, maar de songwriting ziet er later in het nummer heel erg herhalend uit.

 De zangoptreden van Tones and I is...apart. En niet op 'n goeie manier. Zij klinkt als 'n klein kind die tussen de 6 of 8 jaar oud is, maar uiteindelijk blijkt zij pas 19 jaar oud te zijn. Uiteindelijk komt haar zang ongemakkelijk over, wat het nummer voor me verpest.

 De productie is oké met de finger snaps, de bassline en de piano, maar de beat is zwak en voor de rest voelt het nummer aan als niets meer dan achtergrondgeluid voor mij.

 Het zou me niets verbazen als dit nummer de nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 behoudt, maar dit nummer is gewoon niets voor mij en ik zal er verder niet naar omkijken.

 

Score van Wesley: 5,3/10

Mark Morton & Chester Bennington - Cross Off

Uploaddatum: 17 Oktober 2019

"Cross Off" is het 1ste single van Mark Morton's solo-debuutalbum "Anesthetic", waarin wijlen Linkin Park-zanger Chester Bennington te horen is. Het zou 3 maanden voor Chesters dood opgenomen zijn en het zou gaan over Chesters gevecht tegen zijn depressie.

 Het nummer lijkt op 'n typisch metalnummer, maar omdat Chester de zang doet voelt het nummer makkelijk aan om naar te luisteren. Voor de rest is 't nummer 'n terugkeer naar de hardere muziekstijl waar Chesters band (Linkin Park) bekend om staan.

 In de songwriting laat Chester weten dat hij helemaal klaar is met zijn depressie en zou 't missen als kiespijn. 

 Chester's iconische boze, schreeuwerige zangstijl is top en het past goed bij de productie van het nummer. Hij heeft 'n stuk waarin hij aan het rappen is, maar ik vond dat die stukken beter aan Linkin Park-lid Mike Shinoda gegeven moest worden.

 Het optreden van de band is wel goed. Het gitaarspel van Mark Morton is prima en de basgitarist en drummer doen het ook goed met waar zij mee bezig zijn. Bij de pre-refreinen en refreinen is het optreden van de band wat minder en de gitaarsolo duurde veel te kort en kwam te vroeg in het nummer voor.

 "Cross Off" is 'n goed nummer, maar het heeft zo z'n gebreken. Ondanks alles is het nummer wel 'n plezier om naar te luisteren, zelfs voor de fans van Linkin Park, casual rock/metalfans en zelfs voor mensen die (wellicht) niet zo'n fan van de rock/metalgenre zijn.

 

Score van Wesley: 7,5/10

Lil Kleine - Vol

Uploaddatum: 10 September 2019

"Vol" is het 5de single van de Nederlandse rapper Lil Kleine, die deel uitmaakt van zijn opkomende studioalbum "Het Album." 

 In dit nummer (je raadt het al) praat hij over zijn rijkdom, populariteit, succes en noemt hij alle mannen nep, profiteurs en zegt hij ook dat ze arm zijn.

 Dit nummer is precies wat je kunt verwachten van deze rapper (en zeker niet in 'n positieve zin) en het is overduidelijk te horen dat "Vol" geproduceerd is door niemand minder dan Jack $hirak.

 De songwriting is afgezaagd en totaal niet creatief, zelfs bij het lezen van de tekst heb je al het idee dat je je tijd aan het verdoen bent.

 Lil Kleine's optreden is niet slecht, maar voor de rest stelt het niets voor.

 De productie is ook tegenvallend en de muziek voegt voor de rest ook niet heel veel aan het nummer toe, om het überhaupt levendig of tof te laten klinken. De houten xylofoon-beat klinkt ook zo gerecycled, waardoor de beat zo dood en saai aanvoelt.

 Als je geen 3 minuten van je leven wilt verspillen, luister dan niet naar dit nummer. Dit nummer is waarschijnlijk één van de meest vergeetbare nummers die Lil Kleine ooit heeft uitgebracht.

 

Score van Wesley: 2,9/10

Yuna & Little Simz - Pink Youth

Uploaddatum: 12 Augustus 2019

"Pink Youth" is 'n nummer van de Maleisische zangeres Yuna samen met de Engelse rapper Little Simz, waarbij het duo 'n disco-achtig "girl power"-nummer uitgebracht hebben (die ik via XITE ontdekt heb).

 De disco-achtige vibe geeft iets verfrissends in dit soort nummers, waardoor het boven de rest uit steekt. 

 Helaas is de songwriting niet echt sterk doordat Yuna claimt dat "zij" (jongens en mannen) niet klaar  zijn voor de "roze jeugd", terwijl er zat vrouwen bewezen hebben dat zij in alles in staat zijn en dat mannen eigenlijk niet zo'n moeite hebben als vrouwen iets bereiken in hun leven.

 De zang van Yuna is heerlijk en 'n stem om van te dromen. Little Simz rapt ook lekker op de maat en haar flow is goed.

 De productie is top notch met de heerlijke bassline, de plukkende gitaar, de synthesizers en de trompetten, waardoor je voetjes van de vloer gaan.

 Inhoudelijk zou het nummer niet zo mooi oud worden, maar de productie en de optredens van Yuna en Little Simz maken al heel wat goed, waardoor het nummer veel langer mee kan gaan. Hoe lang? De tijd zal het ons leren, maar dit is zonder twijfel één van de beste nummers van 2019.

 

Score van Wesley: 8,5/10

Avicii, Agnes, Vargas & Lagola - Tough Love

Uploaddatum: 10 Juni 2019

"Tough Love" is het 2de postuumhit van (wijlen) de Zweedse dj Avicii, waarbij zangeres Agnes en het muziekduo Vargas & Lagola meewerken.

 Het onderwerp/thema over 2 geliefden die hard voor én tegen elkaar zijn klinkt als 'n interessant verhaal.

 De dj wilde iets nieuws proberen door Midden-Oosterse invloeden te verwerken in dit nummer, maar jammer genoeg voelt het geheel (ondanks de moeite) nog steeds doorsnee aan.

 In de songwriting gaan we niet dieper op het verhaal in, waardoor je alleen op oppervlakkige wijze waar het nummer over gaat. Dit is 'n geval van complex proberen te zijn, maar uiteindelijk oppervlakkig eindigen in de songwriting.

 Agnes en Vargas zingen prima samen, maar het is niet grensverleggend of het blaast je niet omver. Je hoort ze wel zingen, maar uiteindelijk is het gewoon achtergrondgeluid.

 De muziek kan door de Midden-Oosters klinkende strijkorkest heel rommelig klinken bij de beatdrops. Het wordt dan onoverzichtelijk en hierdoor is het moeilijker om lekker op dit nummer te kunnen dansen.

 Ik wou dit nummer graag leuk vinden, maar uiteindelijk is dit 'n nummer geworden waar ik niet naar terugkom of op mijn mobiel zet om af te spelen als ik met mijn hond wandelen of naar de sportschool ga.

 

Score van Wesley: 4,5/10

 

Avicii & Aloe Blacc - SOS

Uploaddatum: 13 Mei 2019

"SOS" is de postuumhit van wijlen Avicii en Aloe Blacc en dient als voorproefje voor het postuumalbum genaamd "TIM" die op 6 Juni a.s. uitgebracht zal worden.

 Het nummer klinkt als 'n modern EDM-nummer die mogelijk geproduceerd zou zijn door dj's als Marshmello of Zedd, vanwege de zwakke beatdrop en het feit dat je lang moet wachten totdat er iets spannends of interessants gebeurt (wat dus betekent dat het nummer niks origineels op de tafel gebracht heeft in de productie).

 Het nummer probeert te praten over Avicii's worstelingen met drugsgebruik en in de liefde, maar de songwriting schiet tekort om je te kunnen verbinden met de boodschap.

 Aloe Blacc kan goed zingen, maar zijn zang is tam en valt tegen en de muziek heeft amper hoogtepunten.

 Hoewel ik Avicii 'n goeie dj vind, is "SOS" wel één van zijn saaiste nummers en dat vind ik erg jammer voor 'n postuumhit.

 

Score van Wesley: 3,9/10 

 

Duncan Laurence - Arcade

Uploaddatum: 8 April 2019

"Arcade" is 'n nummer van Duncan Laurence, die met het eerdergenoemde nummer Nederland gaat vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival 2019 in Tel Aviv, Israël. 

 Het nummer praat over 'n man die met alle moeite 'n relatie probeert te onderhouden, die helaas gedoemd is om te mislukken. Het verhaal klinkt mooi, maar als we de uitvoering horen is het aan de tegenvallende kant.

 "Arcade" klinkt als 'n afgewezen Kensington-nummer met de echoënde drums, piano en zang. Zo'n sound was al vaker te horen in veel (pop)nummers en het is alles behalve tof. 

 De songwriting is mooi, de zang van Duncan Laurence is netjes, maar de muziek is datgene wat ervoor zorgt dat dit nummer je in slaap sust. Het liedje bouwt zichzelf niet naar 'n climax toe, want dan zou het nummer zoveel beter zijn.

 "Arcade" is 'n mooi klinkend nummer, maar het is ook het soort nummer die je niet nog 'n keer op wilt zetten en er niet meer zult herinneren of ernaar om zult kijken. Nederland, doe eens beter je best met het kiezen met je inzendingen voor het ESF. *zucht* 

 

Score van Wesley: 4,4/10 

 

Mahalia - Do Not Disturb

Uploaddatum: 11 Maart 2019

De moderne R&B-zangeres Mahalia is weer terug met 'n nieuw nummer genaamd "Do Not Disturb." 

 Hoewel ik Mahalia geweldig vind in "I Wish I Missed My Ex", geeft zij ons 'n liedje dat precies hetzelfde onderwerp/thema heeft van het eerdergenoemde nummer, wat jammer is. Zij had iets anders met haar nieuwste nummer kunnen doen, maar helaas voelt het (qua onderwerp/thema) aan als 'n kopie van haar voorgaande nummer.

 Mahalia zingt heerlijk op dit nummer en de muziek heeft 'n typische moderne R&B-geluid die je tegenwoordig vaker hoort.

 Jammer genoeg is dit 'n nummer die niet zo lang mee zal gaan en is het niet zo sterk als "I Wish I Missed My Ex." Ik wil dit nummer zo graag goed vinden, maar ik moet kritisch, eerlijk en vasthoudend zijn als muziekrecensent.

 

Score van Wesley: 6,9/10

 

Bizzey, Kraantje Pappie, Jonna Fraser & Ramiks - DRUP

Uploaddatum: 11 Februari 2019

"DRUP" van Bizzey, Kraantje Pappie, Jonna Fraser & Ramiks is eigenlijk 'n gemakzuchtige kopie van Bizzey's eerdere hit "JA!" met de accordeon op de achtergrond en 'n reggaetón-beat. Niet alleen is de productie gemakzuchtig, de songwriting is ook 'n rotzooi en het ergste is...:

De straattaalterm "Drup", dat oorspronkelijk uit de Amerikaanse staat New Jersey komt (van "Dripping") heeft 'n hele andere betekenis dan wat Bizzey claimt te zeggen in dit nummer en daardoor komt hij al helemaal als 'n idioot over.

 De monotone en levenloze optredens van Bizzey, Kraantje Pappie en (ja, dat meen ik serieus) Jonna Fraser verpesten het nummer, terwijl dit liedje 'n upbeat dansnummer is dat leuk moet zijn (maar het dus niet wordt).

 Het nummer is alweer zo'n typisch nummer die 'n reggaetón-beat heeft en is het soort nummer waar je het meest van kan genieten als je zo dronken bent, dat je in 'n coma belandt. 

 

Score van Wesley: 2,1/10

 

Kris Kross Amsterdam, Maan, Tabitha & Bizzey - Hij Is Van Mij

Uploaddatum: 17 Januari 2019

"Hij Is Van Mij" is de nieuwste hit van de Nederlandse EDM-groep Kris Kross Amsterdam en zij hebben de hulp van The Voice of Holland-winnares Maan, Tabitha en voormalig MC, van de bekende Nederlandse EDM-groep Yellow Claw, Bizzey ingeschakeld. Het nummer gaat over 'n driehoeksverhouding waarbij 2 jonge vrouwen uitvechten van wie het verdiend om samen met hun geliefde te zijn.

 Hoewel het onderwerp en de beat niet origineel zijn, is dit wel 'n interessant verhaal. Helaas wordt het door de zwakke songwriting 'n nummer waarbij de 2 zangeressen elkaar aftroeven met slechte argumenten van waarom zij de beste keus zijn voor de man in kwestie (goed in bed zijn, iemand beter kennen dan de ander, je weet wel...)

 Maan en Tabitha zingen prachtig, al helemaal als ze samen zingen en de chemie tussen de twee is ook geweldig. Bizzey, daarentegen, probeert het niet eens doordat hij zo gemakzuchtig zingt (terwijl hij het wel kan). De muziek is niet echt origineel, maar de akoestische gitaar die te horen is past mooi bij de reggaetón/dancehall-achtige beat.

 Het nummer zou fantastisch kunnen zijn, als Bizzey niet mee zou zingen en als de tekst beter was geschreven. Maar het is 'n nummer die ik niet erg vindt om te horen als ik 'n avondje ga stappen (en 'n beetje dronken of aangeschoten ben).

 

Score van Wesley: 6,1/10