Rate The Song 

Master KG & Nomcobe Zikode - Jerusalema

Uploaddatum: 15 November 2020

'" Jerusalema" is de populaire nummer 1-hit van de Zuid-Afrikaanse dj Master KG en zangeres Nomcobe Zikode, die al sinds 2019 uitgebracht is, maar in de afgelopen paar maanden 'n hit werd in Nederland.

 Hoewel de beat van het liedje niks nieuws biedt, het weet wel 'n leuk, vrolijk en zomerse vibe af te geven dat 'n glimlach op je gezicht weet te toveren.

 Hoewel het liedje in het Zoeloe geschreven is, door op internet op te zoeken ben ik te weten te komen dat "Jerusalema" 'n liedje zou zijn wat door christelijke Zuid-Afrikanen gezongen zou worden voor als ze naar de kerk gaan. Want het liedje gaat over iemand die aan God vraagt of Hij de weg naar zijn Koninkrijk kan wijzen (wat in dit geval de stad Jerusalem in Israël is).

 Het warme zangoptreden van Nomcobe Zikode is misschien wat aan de lage toon, maar het voelt wel persoonlijk aan en dat maakt haar optreden ook zo hartverwarmend.

 De productie van Master KG is aan de simpele kant, maar is desalniettemin swingend en is het daarom ook moeilijk om stil te zitten.

 Hoewel "Jerusalema" niet het allerbeste nummer is, het is zeker 'n lichtpuntje in 'n duistere en sombere periode, waar wij nu in vastzitten. En dat is denk ik wat we kunnen gebruiken (alleen jammer dat de clubs, cafés en discotheken dicht zijn. Want dit liedje zou geweldig zijn om bij dat soort plekken te draaien)

 

Score van Wesley: 7/10

Di-Rect - Color

Uploaddatum: 16 Oktober 2020

"Color" is de nieuwste hit van de Nederlandse alternatieve rockband Di-Rect, afkomstig van hun "Wild Hearts"-album, die gaat over verdeeldheid en overeenkomsten zoeken in meningsverschillen.

 Het nummer is precies wat ik heb kunnen verwachten, sinds oud-frontman Tim Akkerman de band verlaten heeft, doordat het nummer zo verwaterd klinkt voor 'n "rocknummer."

 De songwriting is poëtisch, maar toch omslachtig omdat het niet contextueel naar 'n punt toe werkt, terwijl het 'n bepaalde statement probeert te maken.

 Het zangoptreden van Marcel Veenendaal is misschien zuiver, maar zo soft en het heeft geen ruig randje wat het optreden braaf en tegenvallend maakt.

 De band levert 'n optreden waarbij poprock met synthpop gecombineerd wordt, wat mooi is voor het oor. Helaas stelt de band teleur met de zwakke gitaarrifs, gitaarsolo en de kunstmatige drumbeats die door 't nummer terug te horen zijn.

 "Color" is alles behalve een slecht nummer, maar is gewoon 'n doorsnee, radiovriendelijk rocknummer waar ik niet snel naar zal omkijken.

 

Score van Wesley: 3,9/10

RATE THE SONG: "WAP" van Cardi B & Megan Thee Stallion

Uploaddatum: 27 September 2020

"WAP" (wat 'n afkorting is voor "Wet Ass Pussy") is 'n Hiphop-nummer van rappers Cardi B en Megan Thee Stallion, waarbij de dames hun seksuele fantasieën delen en vrouwen aanmoedigt om zich niet te schamen voor hun seksuele behoeftes.

 Een seksueel getint nummer is niets nieuws, aangezien heel veel popnummers over seks gaan. Maar het nummer maakt overdadig gebruik van 'n sample van Frank Ski's nummer "Whores In This House" dat het gewoon irritant is om naar te luisteren.

 Cardi en Megan schuiven niks onder stoelen of tafels, wat betreft seks. Hoewel ik het geen probleem vind dat iemand zich op seksueel gebied uit, het teruglezen van de teksten maakt me ongemakkelijk dan dat ik me aangetrokken voel door de agressieve toon van de dames. Als de songwriting wat subtieler geweest zou zijn, dan zou ik het misschien wat beter gevonden hebben.

 Cardi B's optreden was niet indrukwekkend, omdat haar flow niet lekker vloeit op de beat van het liedje. Megan Thee Stallion doet het daarentegen veel beter dan de eerdergenoemde rapper.

 De productie van het duo Ayo & Keyz is gewoonweg onluisterbaar met de "Whores In This House"-sample en de levenloze, trillende bass-achtige beat. Hoewel dit liedje 3 minuten duurt, 5 seconden naar dit nummer luisteren is al 'n enorme en pijnlijk klus.

 "WAP" is 'n voorbeeld van hoe je NIET 'n seksliedje moet maken en doen. Niet alleen is het vreselijk, het is alles behalve sexy.

 

Score van Wesley: 1,5/10

Wes - Alane vs Robin Schulz & Wes - Alane

Uploaddatum: 15 Augustus 2020

Het nummer "Alane" van de Kameroense zanger Wes Madiko, die sinds 1997 geld als één van de meest succesvolle zomernummers aller tijden, heeft dit jaar een remix gekregen van de Duitse dj Robin Schulz.  Wist de dj het voor elkaar te krijgen om met zijn remix het origineel eer aan te doen? Bekijk de video links om daar achter te komen!

 

Scores van Wesley:

- Origineel: 7,4/10

- Remix: 5/10

 

SAINT JHN - Roses vs SAINT JHN - Roses (Imanbek Remix)

Uploaddatum: 22 Juni 2020

Het nummer "Roses (Imanbek Remix)" van de Amerikaanse rapper SAINT JHN wist sinds kort de nummer 1-positie te bemachtigen in de Top 40, maar is de remix-versie echt zo veel beter dan 't origineel uit 2016? 

 In de video links ga ik 't origineel en de remix-versie met elkaar vergelijken om te kijken welke van de 2 de beste versie is.

 

Scores van Wesley:

- Origineel: 5,5/10

- Remix: 3,4/10

Tabitha & Nielson - Slapen Met Het Licht Aan

Uploaddatum: 19 Mei 2020

De 2 Nederlandse artiesten Tabitha en Nielson slaan de handen ineen om samen 'n hitsingle te maken genaamd "Slapen Met Het Licht Aan", waarin 't duo zingen over 'n koppel die uit elkaar groeit.

 Het is verfrissend om te horen dat Tabitha op 'n nummer zingt die geen reggaetón/afrobeat-sound heeft en de samenwerking met Nielson is ook 'n aardige verassing.

 Als je de tekst terugleest, dan kun je niet achterhalen van wat de oorzaak is dat 't koppeltje in kwestie uit elkaar aan 't groeien is. Ook zou het nummer, met de bijbehorende videoclip, 'n commentaar zijn op het feit dat we zoveel gebruik maken van onze mobiele telefoons, dat we amper anderen in de ogen aankijken en dat we op die manier afstandelijker worden. Maar als je het nummer op de radio of op Spotify zou beluisteren, dan heb je die context niet. Dit is ook 't geval bij het nummer "This Is America" van Childish Gambino.

 De chemie tussen Tabitha en Nielson is heerlijk in hun gezamelijke zangoptreden, maar zelfs als ze zuiver en goed klinken heb ik soms 't gevoel dat ze heel erg op safe spelen in hun gezang en hoopte ik op 'n sterker climax (die uiteindelijk niet gebeurde).

 De productie is ook erg netjes, maar het is te merken dat 't op 'n bepaalde tempo, intensiteit en sound verloopt en dat tot 't einde aan blijft houden. Hierdoor klinkt 't nummer aan de doorsnee kant en heeft 't bijna geen memorabele momenten te bieden.

 "Slapen Met Het Licht Aan" is 'n aardig nummer waarin goed gezongen wordt, maar 't is niet het soort liedje waar ik op korte termijn naar zal omkijken.

 

Score van Wesley: 6,1/10

Jeangu Macrooy - Grow

Uploaddatum: 15 April 2020

"Grow" van de Surinaamse zanger en songwriter Jeangu Macrooy is dé Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival in 2020 (die niet doorgaat vanwege de Coronavirus-pandemie), waarin de zanger de lichte en donkere periode omschrijft die hij in 't afgelopen jaar heeft doorgemaakt, waar hij tevens mee leerde omgaan.

 Net als voorganger "Arcade" van Duncan Laurence heeft "Grow" 'n slome opbouw, maar wel eentje die niet plots intens wordt en dan ineens in intensiteit afneemt. Ook het thema van volwassen en gelukkig worden is er eentje die je bij blijft en herkenbaar is.

 Het nummer is in 2 delen geschreven: Het eerste deel omschrijft de periode dat Jeangu ongelukkig is en in het 2de deel leert hij dat er geen handleiding is om 'n gelukkig leven te hebben (of hoe je daar aan moet komen). Voor de rest is de tekst prachtig geschreven.

 Het warme en persoonlijke zangoptreden van de zanger is niet alleen mooi, het is ook 't soort stem die je graag wil horen in 'n soul-nummer. Ook wordt Jeangu versterkt met achtergrondzang, wat eindigt in 'n gospelachtig optreden.

 Pieter Perquin, alias Perquisite (van Hiphop-duo Pete Philly & Perquisite), neemt de productie onder handen en hij laat 'n nummer horen die als 'n heerlijk gospelnummer klinkt met de orgel op de achtergrond. Ook hoe het nummer zich opbouwt is ook mooi, totdat het nummer abrupt aan 'n einde komt - waardoor 't eindresultaat tegenvalt.

 "Grow" is 'n mooi nummer, die - zonder twijfel - beter is dan Duncan Laurence's nummer 1-hit "Arcade." Maar het had zo veel beter kunnen zijn als 't nummer veel langer geweest zou zijn, zodat 't misschien 'n betere afsluiter kon krijgen dan dat wij nu gekregen hebben.

 

Score van Wesley: 7,3/10

Billie Eilish - No Time To Die

Uploaddatum: 14 Maart 2020

"No Time To Die" is dé soundtrack voor de 25ste opkomende James Bond-film, die uitgevoerd is door de Amerikaanse zangeres Billie Eilish.

 Het nummer heeft heel wat weg van Sam Smith's hitnummer "Writing's On The Wall" als je er naar luistert. Toch heeft 't nummer 'n wat mysterieuzere "feel", wat Sam Smith's nummer aan tekort schoot.

 De songwriting bevat thema's als liefde en bedrog, wat ook past bij de toon van de opkomende film. Het kan 'n beetje overdramatisch ogen (terwijl James Bond zelf geen overdramatisch personage is), maar het is mooi voor wat 't is.

 De mompelende zang van Billie is mooi en past ook bij de productie van 't nummer, ook al is het iets waar de zangeres zich te veel aan vasthoudt.

 Producent FINNEAS werkt met lovend filmcomponist Hans Zimmer samen om prachtige composities te maken voor het nummer, met ook nog eens 'n orkest erbij. Het nummer zelf begint wel sloom, maar gaandeweg werkt 't wel naar 'n mooie climax toe.

 "No Time To Die" is 'n prachtig nummer die en mooi past bij de film en als single van Billie Eilish, maar of het wel zoveel replay value heeft? De tijd zal het me leren...

 

Score van Wesley: 7,5/10

Justin Bieber - Yummy

Uploaddatum: 7 Februari 2020

De Canadese superster Justin Bieber is begin dit jaar teruggekeerd met 'n nieuw nummer genaamd "Yummy", die hij opdraagt aan zijn nieuwe vrouw, Hailey Bieber-Baldwin.

 Het liedje klinkt als zo'n doorsnee popnummer die 'n elektronische beat heeft, waarbij 'n hi-hat en 'n snaredrum te horen zijn (die ook nog eens versterkt worden met 'n trillende bass). Ook het feit dat de zanger zowel klef als opschepperig overkomt mixt gewoon niet samen en laat zijn bedoelingen op het nummer onoprecht overkomen.

 Het is net alsof het nummer voor 'n Hiphop-artiest bedoeld is, als je de bijbehorende songtekst gelezen hebt. Justin doet echt veel te hard zijn best om als 'n toffe gozer over te komen, terwijl hij zichzelf nog meer suffer maakt.

 Bieber's zangoptreden is niet slecht, maar het mist persoonlijkheid en op het refrein kan hij heel erg herhalend overkomen. Verder zingt hij nog eens oppervlakkig (wat niet gek is, want het nummer klinkt ook nog eens oppervlakkig).

 De productie is voor de rest best saai en is voor de rest niet memorabel.

 "Yummy" is niet per direct het slechtste nummer die ik ooit gehoord heb, maar het is wel eentje die nog steeds gebrekkig is. Het is ook nog eens 'n saai en vergeetbaar nummer.

 

Score van Wesley: 3,4/10